I. Rzecznik Praw Ucznia
Powołują go uczniowie w demokratycznych wyborach /na czas do odwołania lub rezygnacji z funkcji/
II. Rola i zakres działania Rzecznika Praw Ucznia
- pomaga uczniom znaleźć się w nowej dla nich rzeczywistości szkolnej
- pomaga interpretować Regulamin Ucznia, który jest kodeksem praw i obowiązków ucznia na co dzień
- pomaga uczniom rozwiązywać zaistniałe nieporozumienia i konflikty z nauczycielami
- broni uczniów w sytuacjach krzywdzących ich zarówno ze strony nauczycieli jak i kolegów i koleżanek
- pośredniczy w rozwiązywaniu problemów między uczniem a nauczycielem
- dba o poczucie sprawiedliwości wobec ucznia kiedy są pomijane zasady PSO na poszczególnych przedmiotach
- doradza, mediuje i wyjaśnia – uczy młodzież samodzielnych rozwiązań w kwestiach spornych
- służy pomocą w indywidualnych oraz zbiorowych problemach
- własną postawą i zachowaniem daje przykład dobrych relacji nauczyciel – uczeń
- jest „ dostępny” dla uczniów każdego dnia w szkole
- uczy samokrytyki i samooceny jako podstawy do wyjaśnienia zaistniałej sytuacji
- jest przedstawicielem uczniów w różnorodnych sporach i nieporozumieniach jeśli takowe mają miejsce